Vyriausybė pritarė Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos siūlymui nuo 2024 m. taikyti vienodus reikalavimus tiek stojantiems į valstybės finansuojamas, tiek į mokamas studijų vietas, taip pat – aukštosioms mokykloms skirti papildomą finansavimą už studijų pasiekimus. Šios nuostatos įsigaliotų Seimui priėmus Mokslo ir studijų bei Švietimo įstatymų pataisas.
Tai daroma siekiant pašalinti egzistuojančias priėmimo sąlygų disproporcijas, kai stojantiems į valstybės finansuojamas ir nefinansuojamas vietas taikomi skirtingi minimalūs priėmimo reikalavimai: šiuo metu stojantieji į valstybės finansuojamas vietas turi būti išlaikę tris valstybinius brandos egzaminus, taip pat turi praeiti metinių pažymių vidurkio bei minimalaus stojamojo balo kartelę, o besirenkantiems mokamas studijas pakanka būti išlaikius tik vieną valstybinį brandos egzaminą.
„Stojančiųjų pasirengimas studijoms – būtina studijų kokybės ir aukštojo mokslo konkurencingumo sąlyga. Suvienodindami priėmimo reikalavimus siekiame, kad ateinantys studijuoti būtų pasirengę studijoms nepriklausomai nuo finansavimo pobūdžio, – sako švietimo, mokslo ir sporto ministrė Jurgita Šiugždinienė. – Suprasdami, kad tokiems svarbiems kokybiniams pokyčiams reikia laiko pasiruošti, norime apie juos mokinius informuoti kuo anksčiau. Todėl su pakeitimais neskubame, jų svarstymas Seime numatytas rudenį“.
Siūloma, kad nuo 2024 m. visi stojantieji į aukštąsias mokyklas turėtų būti išlaikę bent 3 valstybinius brandos egzaminus: lietuvių kalbos ir literatūros, matematikos ir trečią laisvai pasirenkamą paties stojančiojo. Stojantieji į universitetus šiuos egzaminus turėtų būti išlaikę taip, kad jų vidurkis būtų bent 36 balai, o stojantieji į kolegijas turėtų būti pasiekę minimalią egzamino išlaikymo ribą (surinkę bent 16 balų).
Seimui pritarus įstatymų pataisoms, naujieji minimalūs reikalavimai galiotų 2024 m. abiturientams, ankstesnių metų abiturientams būtų taikomi jų mokyklos baigimo metais galiojantys reikalavimai.
Vyriausybė taip pat siūlys Seimui skatinti studijų kokybės stiprinimą, aukštosioms mokykloms numatant finansavimą už studijų veiklos pasiekimus. Iki 20 proc. valstybės finansavimo studijoms aukštosioms mokykloms galėtų būti skiriama už studijų rezultatyvumą, tarptautiškumą, absolventų karjerą, paramos studijoms pritraukimą ir kitus studijų kokybės parametrus.
Vyriausybė taip pat pritarė siūlymui įgyvendinti strategines mokslo ir studijų sistemos pažangos priemones, pasitelkiant sutartis su valstybinėmis aukštosiomis mokyklomis dėl konkrečių tikslų įgyvendinimo: pvz., konsoliduojant mokslo ir studijų institucijų tinklą ar plėtojant infrastruktūrą. Sutartimis būtų nustatyti konkretūs siekiami tikslai, rezultatai ir jiems pasiekti reikalingas finansavimas.
Siekiant tikslingai planuoti priėmimą į pedagogines studijas, taip pat numatoma galimybė planuoti valstybės finansuojamas studijų vietas ir pagal atskirų mokomųjų dalykų specializacijas, o ne tik pagal studijų programas, kaip yra dabar. Tai leistų valstybės finansavimą tikslingai skirti konkrečių dalykų pedagogų rengimui, kurių poreikis didelis.
infa.lt komentaras:
Žmonės bręsta nevienodu metu, ir, jei moksleivis mokymosi vidurinėje metu labiau buvo linkęs į linksmybes ir pramogas, nei į mokslą, tai po vidurinės jis į gyvenimą pradeda žvelgti rimčiau. Nežiūrint į tai, kad egzaminų vidurkis yra žemesnis nei tų, kurie stropiai mokėsi visą laiką. Tokiu atveju toks žmogus, sumokėjęs už mokslą, rizikuoja savo pinigais, jei nepatrauktų pilnos aukštojo mokslo programos. Kitaip tariant jis būtų pašalintas vėliau, prieš tai sumokėjęs už savo prasimokytą laiką. Ir absoliuti dauguma į mokamo mokslo specialybes įstoję studentai sėkmingai susidoroja su naujais iššūkiais ir gauna aukštojo mokslo diplomus.
Valdančioji dauguma iš jų nori atimti šią galimybę, įvedama (sulygindama) reikalavimus tiems, kas turi teisę mokytis valstybės finansuojamose vietose ir tiems, kas tokios teisės neturi ar negavo.Kitaip tariant iš vienų už tų pačių reikalavimų įgyvendinimą neims nieko, o iš kitų paims mokestį pagal pilną programą. Šiuo atveju naujas sprendimas skirtas tiesiog eliminuoti iš aukštojo mokslo dalį būsimųjų studentų, net neleidžiant jiems bent pabandyti ištaisyti jaunystės klaidų, kas iš esmės yra visiškai neadekvatu valstybės požiūriu. Iš kitos pusės mokymo įstaigos taip pat negaus pakankamo finansavimo, kas gali atsiliepti studijų kokybei
Bet šios valdančiosios daugumos įstatymų projektų siūlymai jau nebestebina. Dabar žmonės tik laukia, ką jie sugalvos dar iš tos serijos, ką naujai atėjusi į valdžią dauguma tiesiog atšauks, kaip nepasiteisinusius dalykus.
→ PAREMKITE mus savo 1,2 proc. GPM, kas jums nieko papildomai nekainuos. Ačiū labai. → Naujienlaiškis