Pingantis euras išlaikys aukštas kuro kainas degalinėse
Nors naftos kainos nukrito iki prieškarinio lygio, degalinėse degalų kainos išlieka aukštos. Pagrindinės priežastys – atpigęs euras, rašo estų ERR.
Nors žalios naftos kainos smarkiai sumažėjo, dujų kainos nuo vasarą pasiekto aukščiausio lygio sumažėjo tik vos vos. Pagrindinė to priežastis – maža euro vertė JAV dolerio atžvilgiu.
„Po Antrojo pasaulinio karo stabilią ekonomiką pavyko išlaikyti tik Jungtinėms Valstijoms. Kadangi nuo to laiko visos vartojimo kainos nustatomos JAV doleriais, jei šiandien norėtume įsigyti žalios naftos iš Norvegijos, už ją mokėtume JAV doleriais”, – aiškino TalTech makroekonomikos profesorius Karstenas Štaehras (Karsten Staehr).
K. Staehras pridūrė, kad euro vertė artimiausiu metu vargu ar kils.
„Europoje vyksta karas. Kai vyksta karas, žmonės ieško saugumo. Investuotojai žvalgosi į Jungtines Valstijas, nes Europoje šio saugumo trūksta. Amerika nėra tokia pažeidžiama karo atžvilgiu kaip Europa.
Jungtinių Valstijų makroekonominės perspektyvos taip pat yra šviesesnės, nes šalis gamina daug energijos, todėl jai naudingos kylančios energijos kainos.”
Kita vertus, svarbios ir ilgos tiekimo grandinės. Ieškant alternatyvos rusiškai naftai ir rafinuotiems degalams, tenka juos importuoti iš tolimesnių šalių, o tai reiškia didesnes transportavimo išlaidas, kurios jau ir taip buvo didelės nuo pat pandemijos pradžios.
Nuo pandemijos nukentėjo ir naftos perdirbimo gamyklos. Kai paklausa buvo maža, gamyba buvo sumažinta; dabar prireiks šiek tiek laiko jai atkurti. Be to, ji gali neatsipirkti Europoje, – sakė Allanas Niidu, TalTech taikomosios chemijos profesorius.
„Rizikinga statyti naują gamyklą, taip pat rizikinga vėl paleisti neveikiančią gamyklą.
Sumokate paleidimo išlaidas, pradedate gaminti ir pardavinėti produktą, o tada sužinote, kad paklausa išnyko.
Tokius sprendimus nėra lengva priimti. Gali būti, kad didžioji dalis naftos perdirbimo gamyklų ir toliau bus statomos ne Europoje”, – sakė Niidu.
Naftos kainai įtakos turi ir rinkos spekuliacijos: dažnai nerimaujama dėl to, kiek kainos pakilo dėl pačios Estijos degalų mažmeninės prekybos tinklų kaltės.
„Kitose rinkose tai kėlė susirūpinimą, būtent dėl to, kad perpardavinėtojų yra tiek mažai, kad jie turi kažkaip bendradarbiauti. Tačiau Estijoje mačiau mažai to įrodymų. Kainos čia didėja panašiai kaip ir kitose Baltijos šalyse. Lygiai tokie patys skaičiai”, – sakė Staehr.
infa.lt: Kitaip tariant, kuro pigimo perspektyvų nėra ir vargu ar bus, nes joms nėra jokių prielaidų. Vidaus degimo varikliais varomo transporto naikinimo procesas prasidėjo nuo logiškos priežasties – kuro brangimo.
Ir, tikėtina – jis brangs toliau. Kodėl jis pabrango – aiškiai rašoma viršuje – atsisakius pigios naftos tiekimo ir perkant ją už brangstantį dolerį, kas papildomai kerta ir per naftos perdirbimo pramonę, paverčiant naftos perdirbimą tiesiog rizikinga investicija.
Naftos perdirbimas – tai ne tik automobilių kuras – tai ir plastikai, gumos sudėtinės dalys, asfaltas, tepalai, bitumas ir daugybė kitų produktų.
Taip prarandamos ne tik darbo vietos, bet ir energetinis saugumas, apie kurį tiek daug kalbėta atsisakant rusiškos naftos tiekimo. Panašu, kad įvyko priešingai.
Apie JAV dolerio augimą kitų valiutų atžvilgiu, ir kuo tai kvepia tolesnėje perspektyvoje, plačiau galima susipažinti čia…
→ PAREMTI infa.lt → Naujienlaiškis
tas pasakas! Visi zinome kam naudingos aukstos kainos ir kodel jos nekrenta! Ypac,kai nuo akcizo dar PVM sumokamas!!! Raskite dar kur nors mokesti mokesciui!