infa.lt

„Automobilių taršos mokesčiui dar ne laikas“, – teigia valstietis Robertas Šarknickas

„Automobilių taršos mokesčiui dar ne laikas“, – teigia valstietis Robertas Šarknickas

liepos 25
12:192019
Auromobilis, greitis

nuotrauka: © Arvydo Daunio | infa.lt

Pastarosiomis dienomis viešojoje erdvėje pasirodė informacija apie ketinimą Lietuvoje apmokestinti taršius automobilius. Nors kol kas valstybinės institucijos nėra priėmusios jokių konkrečių sprendimų ir viskas tėra idėjos stadijoje, visgi, internete netyla diskusijos dėl tokio mokesčio įvedimo reikalingumo.

Šalys yra pasiskirsčiusios į dvi fronto puses, kurių didesnė – prieš tokio mokesčio įvedimą. Šiame kontekste turiu pasakyti, kad pastarųjų greton stoju ir aš: esu prieš bet kokį metinį automobilių apmokestinimą taršos mokesčiu. Tam tiesiog per anksti. Ir atskleisiu priežastis kodėl.

Visų pirma, tiek Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos, tiek Lietuvos Respublikos Vyriausybės programoje, kaip vienas tikslų, yra numatytas socialinės atskirties mažinimas. Noriu pažymėti, kad Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos išsakytos nuostatos įvesti automobilių taršos metinį mokestį, mokestiniu kriterijumi nustatant viename kilometre išmetamą CO2 kiekį gramais (kuris, anot ministerijos, turėtų būti 130 g/km), niekaip neprisideda prie Vyriausybės programos įgyvendinimo.

Tokia mokestinė tvarka (mokėti mokestį kas metus) ypač paliestų seniausius, o tuo pačiu ir taršiausius, automobilius vairuojančius asmenis.

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad tokias transporto priemones asmenys vairuoja ne todėl, kad jiems tai tiesiog labiau patinka, o todėl, kad dėl per mažų pajamų ar kitų priežasčių, jie neįgali nusipirkti kelerių metų senumo ar naujutėlaitės transporto priemonės.

Tai reiškia, kad mokestinė našta ir aplinkos taršos atsakomybė būtų užkelta tiesiai ant būtent šių asmenų pečių. Ir vietoje to, kad būtų įgyvendinami Vyriausybės programos tikslai, šiuo atveju būtų judama visai priešinga kryptimi: susaistant gyventojus naujomis mokestinėmis prievolėmis, socialinė atskirtis tik dar labiau didėtų.

Kaip teigė Aplinkos ministerijos atstovai, toks mokestis būtų nustatomas nuo 20 Eur (minimaliam CO2 kiekiui (130 g/km) ir toliau pagal koeficientą didėtų kas 2,5 g/km išmetamo CO2  kiekio. Tad, kai kuriems asmenims piniginę tektų patuštinti po bemaž 100 Eur kas metus.

Taigi, vietoje to, kad būtų mažinama socialinė atskirtis, skatinamas aplinkai draugiškas transportas, mažiausiai pasiturintys asmenys būtų dar labiau klampinami mokestinėse prievolėse. Kol Lietuvoje nėra panaikinta didžiulė socialinė atskirtis, tol yra per anksti kalbėti apie bet kokius metinius automobilių taršos mokesčius arba bent jau tokia forma, kokia neseniai buvo įvardinta ministerijos.

Antra, ypač diskutuotina dėl mokestinio kriterijaus pasirinkimo. Nors transporto priemonės ir yra skirstomos pagal CO2 emisiją, visgi tai nėra ir negali būti vienintelis apmokestinimo kriterijus. Pažymėtina, kad natūralu, jog didesnio tūrio varikliams reikalingas ir didesnis oro kiekis kurui sudegti, dėl ko automatiškai į aplinką yra išmetamas ir didesnis anglies dvideginio kiekis.

Pažymėtina, kad į aplinką kartu su CO2 yra išmetamos ir kietosios dalelės, kurios ypač kenkia oro kokybei ir aplinkai. Ir šiuo atveju būtina paminėti, kad net ir didelių tūrių variklių naujesnės transporto priemonės dėl savo modernių techninių sprendimų aplinką teršia, t. y. kietųjų dalelių išmeta gerokai mažiau už senus mažo tūrio variklių automobilius, kurių anglies dvideginio emisija gali būti bene dvigubai mažesnė.

Automobilis dūmijaPrie šio veiksnio ypač prisideda ir techninė transporto priemonės būklė. Ko gero gatvėje ne kartą teko matyti, juoduose dūmuose paskendusį automobilį? Tai, dažniausiai, reiškia, kad automobilyje nebėra kietąsias daleles sulaikančių detalių: katalizatoriaus ir/ar kietųjų dalelių filtro. Dėl šios priežasties viskas, kas atsirado kuro degimo metu (suodžiai), patenka tiesiai į aplinką.

Pažymėtina, kad šios detalės iš senesnių automobilių išmetimo sistemos yra gana dažnai išimamos vien tik dėl jų didelės vertės metalo supirkimo punktuose. Be kita ko, senesnių automobilių variklių skyriuje yra skysčių (alyvos) nutekėjimai, kurie taip pat patenka į aplinką ir t. t.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, dar kartą kyla pagrįstas klausimas, ar mažesnės CO2 emisijos transporto priemonės būtinai yra draugiškesnės aplinkai, kad reikėtų taikyti būtent tokį mokestinį kriterijų?

Trečia, nėra nė menkiausių abejonių ir prieštaravimų apie tai, kad būtina mažinti oro taršą, taip pat kovoti su klimato kaita. Tačiau, kaip ir minėjau, ši kova negali būti paskelbta socialinio teisingumo sąskaita, kas metus iš mažiausias pajamas gaunančių žmonių nurašant dalį jų pajamų vien tik todėl, kad jie neįgali nusipirkti naujesnės transporto priemonės. Tačiau kaip tada kovoti su ta oro tarša, klimato kaita?

Pirmiausia, žmones reikia skatinti, o ne riboti. Labiausiai prie to prisidėtų patraukli visuomeninio transporto infrastruktūra, kad žmonės bet kurį kelionės tikslą galėtų pasiekti greitai ir patogiai su daugiau nei viena alternatyva. Reikia siekti tikslo, kad kelionė visuomeniniu transportu taptų patogesnė nei kelionė nuosavu automobiliu.

Tiek valstybė, tiek savivaldybės vietoje to, kad baustų žmones metiniais taršos mokesčiais, turėtų pačios rodyti pavyzdį ir savo transportą, įskaitant visuomeninį, modernizuoti aplinkai draugišku elektriniu transportu. Skatinimo programą ypač efektyvintų ir finansinė parama, mokestinės lengvatos asmenims, perkantiems aplinkai draugiškas transporto priemones arba iškeitusiems jas į visuomeninį transportą.

Toliau, siekiant atnaujinti automobilių parką Lietuvoje, kaip alternatyvą metiniam mokesčiui, galima svarstyti vienkartinį registracijos mokestį labiausiai taršiems automobiliams, kad kiekvieną kartą registruojant automobilį, naujasis savininkas turėtų sumokėti ir automobilio taršos mokestį. Atsižvelgiant į tai, asmenys šias išlaidas įvertintų dar prieš įsigyjant automobilį. Identiškas vienkartinis mokestis galėtų būti taikomas ir į Lietuvą įvežamiems automobiliams.

Be kita ko, būtina dažninti senų automobilių techninės apžiūros atlikimo periodiškumą. Šiuo metu visiems lengviesiems automobiliams techninė apžiūra yra atliekama kas dvejus metus, nepaisant jų amžiaus. Natūralu, kad senų automobilių nusidėvėjimas yra gerokai didesnis nei naujesnių, todėl jiems turėtų būti taikomas dažnesnis techninės apžiūros atlikimo periodiškumas.

Visgi, pastarasis klausimas yra reguliuojamas Europos Sąjungos lygmeniu, todėl šioje vietoje iniciatyvos reikėtų laukti iš Lietuvos europarlamentarų.

Taip pat, transporto priemonių techninės priežiūros atlikimo įstaigos turėtų prisiimti didesnę atsakomybę tų transporto priemonių, kurios net ir neatitinkančios keliamų oro taršos reikalavimų, tarkime su pašalintu katalizatoriumi, dideliu išmetamųjų dujų kiekiu ir pan., sklandžiai atlieka techninę apžiūrą.

Taigi, su aplinkos tarša kovoti yra būtina, tačiau taip pat būtina pasirinkti ir tam tikslui pasiekti protingas priemones ir išeitis. O jų yra, tik reikia priimti tinkamus sprendimus, o ne, aklai siekiant tikslo, nueiti lengviausiu keliu – apmokestinti.

Kiekvienas mokestis reiškia finansinę tam tikrų asmenų prievolę, todėl prieš jį įvedant, būtina nustatyti, ar jis tinkamas, socialiai teisingas, pagrįstas, proporcingas, taip pat, ar juo bus pasiekti norimi tikslai. O šiuo atveju galima tik pagrįstai teigti, kad kol nebus panaikinta didžiulė socialinė atskirtis, tol automobilių taršos mokesčiui, bent jau su tokiais mokestiniais kriterijais, kokius pateikia Aplinkos ministerija, yra tikrai per anksti.

komentarai 3

  1. Nors valstietis bet nekvailas   -  2019-07-25, 14:03

    Turi smegenu, tik nesuvokia, kad tas mokestis skirtas ne svarai issaugot ir tarsai sumazint, o pinigu is liaudies pasiplest.Masinos tik pretekstas surinkt i biudzeta pinigu, nes zada didint ismokas, o kur ju kitur paimsi? Verslininkus plest bijo liberalai, tai plesia runkelius, katrie tyli kamputyje uzsispaude

    Atsakyti
  2. Rasa   -  2019-07-25, 14:39

    Uzteks tersti.Laikas grizti i visuomenini transporta.

    Atsakyti
    • Neimanoma...   -  2019-07-25, 17:24

      Gyvenant kaime, kaip i parduotuve, poliklinika, vaikams i mokykla, mes be masinos kaime neisgyvensim, viesojo nera praktiskai, visi turi masinas, mes turim 17 m. senumo, vis taisom, kitokiai neturim pinigu

      Atsakyti

Rašyti Atsiliepimą

Svetainę nuo spamo saugo Akismet. Sužinokite kaip naudojami jūsų duomenys.


Taip pat skaitykite:

Naujienų Prenumerata

-

Gauti naujienlaiškį el-paštu

Įrašykite savo pašto adresą:

Paslauga nuo Google FeedBurner

Apklausa

Ar manote, kad Jono Noreikos - Generolo Vėtros atminimo lenta turėjo būti pašalinta?


Rodyti rezultatus

Leidžiama ... Leidžiama ...
Atviras Gintaro ir Eglės Kručinskų šeimos laiškas Lietuvos Prezidentui Gitanui Nausėdai

Atviras Gintaro ir Eglės Kručinskų šeimos laiškas Lietuvos Prezidentui Gitanui Nausėdai

komentarų 12Skaityti visą įrašą
Dovilė Šakalienė. Mylėk savo artimą kaip save patį – o gal akmeniu į jį, akmeniu?

Dovilė Šakalienė. Mylėk savo artimą kaip save patį – o gal akmeniu į jį, akmeniu?

komentarai 2Skaityti visą įrašą
Algimantas Rusteika. Dinozauro prisiminimai apie ateitį

Algimantas Rusteika. Dinozauro prisiminimai apie ateitį

komentarai 4Skaityti visą įrašą
Virtualių tinklų pagauti…

Virtualių tinklų pagauti…

0 atsiliepimųSkaityti visą įrašą
Žmogumi gimti lengviau, nei žmogumi ir numirti (3)

Žmogumi gimti lengviau, nei žmogumi ir numirti (3)

1 atsiliepimasSkaityti visą įrašą
Manoma, kad Fake News užsiiminėja tik Rusija ir dar D.Trumpas. Tačiau Fake News jau senai yra pas mus namie

Manoma, kad Fake News užsiiminėja tik Rusija ir dar D.Trumpas. Tačiau Fake News jau senai yra pas mus namie

komentarai 2Skaityti visą įrašą
Prezidentas tegali tik prašyti leidimo pas Teisėjų Tarybą, teikiant Seimui (prašymą?) atleisti susikompromitavusius teisėjus

Prezidentas tegali tik prašyti leidimo pas Teisėjų Tarybą, teikiant Seimui (prašymą?) atleisti susikompromitavusius teisėjus

1 atsiliepimasSkaityti visą įrašą
Žmogumi gimti lengviau, nei žmogumi ir numirti (2)

Žmogumi gimti lengviau, nei žmogumi ir numirti (2)

1 atsiliepimasSkaityti visą įrašą
Algimantas Rusteika. Visos sisteminės grupuotės, vadinančios save „tradicinėmis partijomis“, kaip velnias kryžiaus bijo savo piliečių

Algimantas Rusteika. Visos sisteminės grupuotės, vadinančios save „tradicinėmis partijomis“, kaip velnias kryžiaus bijo savo piliečių

0 atsiliepimųSkaityti visą įrašą
Istorinės atminties politikoje negalima įsivelti į paminklų naikinimo mainus

Istorinės atminties politikoje negalima įsivelti į paminklų naikinimo mainus

0 atsiliepimųSkaityti visą įrašą
Algimantas Rusteika. Laisvės niekas dykai nedalina

Algimantas Rusteika. Laisvės niekas dykai nedalina

1 atsiliepimasSkaityti visą įrašą
Regionai netenka darbo vietų – valstybinio sektoriaus darbuotojų kėlimas į Vilnių sparčiai auga

Regionai netenka darbo vietų – valstybinio sektoriaus darbuotojų kėlimas į Vilnių sparčiai auga

0 atsiliepimųSkaityti visą įrašą
Vakarų nuosmukis – anaiptol, nėra atsitiktinumas

Vakarų nuosmukis – anaiptol, nėra atsitiktinumas

0 atsiliepimųSkaityti visą įrašą
Dabartinis ministrų kabinetas – tai ne stabilumas, o Brežnevo laikų stagnacija, sielvartauja G. Landsbergis

Dabartinis ministrų kabinetas – tai ne stabilumas, o Brežnevo laikų stagnacija, sielvartauja G. Landsbergis

komentarai 2Skaityti visą įrašą
Atviras Lino Kukuraičio laiškas dėl atstumtų vaikų ir neįgaliųjų: turime grąžinti dešimtmečių skolą

Atviras Lino Kukuraičio laiškas dėl atstumtų vaikų ir neįgaliųjų: turime grąžinti dešimtmečių skolą

0 atsiliepimųSkaityti visą įrašą
Premjeras pareiškė, jog netoleruos tautinės neapykantos kurstymo, tik neįvardijo, kas ją kursto

Premjeras pareiškė, jog netoleruos tautinės neapykantos kurstymo, tik neįvardijo, kas ją kursto

0 atsiliepimųSkaityti visą įrašą
K. Masiulis. Jokių naujų mokesčių, kol šalyje 40 tūkst. lengvatų

K. Masiulis. Jokių naujų mokesčių, kol šalyje 40 tūkst. lengvatų

0 atsiliepimųSkaityti visą įrašą
Apie pasirinkimo laisvę

Apie pasirinkimo laisvę

1 atsiliepimasSkaityti visą įrašą
Prezidentas: „Istorinė atmintis neturi būti vieno kurio nors miesto ar savivaldybės klausimas, o nacionaliniu lygiu priimama nutartis“

Prezidentas: „Istorinė atmintis neturi būti vieno kurio nors miesto ar savivaldybės klausimas, o nacionaliniu lygiu priimama nutartis“

komentarai 2Skaityti visą įrašą
Seimo konservatorė apkaltino R. Karbauskį manant, kad „geriausia moters vieta tarp kumščio ir viryklės“

Seimo konservatorė apkaltino R. Karbauskį manant, kad „geriausia moters vieta tarp kumščio ir viryklės“

1 atsiliepimasSkaityti visą įrašą
Seimo narys Vytautas Bakas: „Kiek dar mes galime toleruoti tokį teisingumą?“

Seimo narys Vytautas Bakas: „Kiek dar mes galime toleruoti tokį teisingumą?“

komentarai 3Skaityti visą įrašą
Ar K. Škirpos gatvės pavadinimo keitimas – tai gudri manipuliacija informacija ir siekis sukiršinti?

Ar K. Škirpos gatvės pavadinimo keitimas – tai gudri manipuliacija informacija ir siekis sukiršinti?

0 atsiliepimųSkaityti visą įrašą
Mindaugas Puidokas: „kaip Seimo narys padarysiu viską, kad būtų laikomasi įstatymų ir Vilniaus meras negalėtų savivaliauti“

Mindaugas Puidokas: „kaip Seimo narys padarysiu viską, kad būtų laikomasi įstatymų ir Vilniaus meras negalėtų savivaliauti“

komentarai 2Skaityti visą įrašą
„Vilniaus mero veiksmus turėtų vertinti teisėsauga“, – sako Laisvės kovų ir valstybės istorinės atminties komisijos pirmininkas

„Vilniaus mero veiksmus turėtų vertinti teisėsauga“, – sako Laisvės kovų ir valstybės istorinės atminties komisijos pirmininkas

komentarai 2Skaityti visą įrašą

Atsiliepimai

Manau, kad daugelis nejaučia simpatijų Trumpui, bet jeigu taip nutiktų, tai tada balsavimas netektų jokios...

gražių paveiksliukų galerija: liaudiesmenas.livejournal.com...

PRIES 30 METU DUKRELE(2-3 METUKAI) TROLEIBUSE PAKELE ISTERIJA.TIES RADIOGAMYKLA(KAUNAS-GRUODIS-TEVAI-BALINIAIS BATAIS-VYKOM I SVENTE),PILNAS TROLIKAS ZMONIU -ISLIPOM...

palaikau vienareikšmiškai...

Nebuk naivus Jonai,kad ka nors gali pats pakeisti?ir tuo labiau valdziazmogiai.LT prezidentas kiseninis.....

Tai yra šeimos persekiojimas ir noras įrodyti kad institucijos teisios tai p ilgai net ir...

Jei esate lenkas/kė tai pirmyn, pvz. man daug prasmingiau likti savo šalyje ir ją įtakoti/keisti....

Kraukites lagaminus ir į Lenkiją. Ten gimstamumas auga ne šiaip sau. Net iš norvegijos su...

Palaikau, nes tai didelė žala vaikams, kai taip elgiamasi su tėvais. Tik kai tėvai yra...

Dabar ir pamatysime, kokį prezidentą turime. Bet bet kuriuo atveju geriau nei transdženderį....

Tikiu šia brandžia šeima. Duokit jai galimybę pačiai rūpintis savo nuostabiais vaikais....

Palaikau be be bereikšmių komentarų, nes manau čia jau ir nebėra ką komentuoti... Užauginau 2...

Palaikau šeimą, vienareikšmiškai....

Pritariu komentarui apie juvenalines žiūrkes! Sakaliene, lauk iš seimo! Tiek žmonių, tavęs nekenčia. Užsitarnavai tokią...

Mama iš N.Akmenės: jei susidūrei su tarnybomis, filmuok ir įrašinėk

Mama iš N.Akmenės: jei susidūrei su tarnybomis, filmuok ir įrašinėk

komentarai 2Skaityti visą įrašą
Švedija kaltina rusą Denis Lisov pagrobus nuosavus vaikus

Švedija kaltina rusą Denis Lisov pagrobus nuosavus vaikus

komentarai 9Skaityti visą įrašą
Supainioti embrionai: moteris išnešiojo ir pagimdė dvynukus, kurie pasirodė esą ne jos

Supainioti embrionai: moteris išnešiojo ir pagimdė dvynukus, kurie pasirodė esą ne jos

0 atsiliepimųSkaityti visą įrašą
Mamos – Deimantės istorijos pratęsimas

Mamos – Deimantės istorijos pratęsimas

0 atsiliepimųSkaityti visą įrašą
Jurga Lago. Apie staigų praturtėjimą

Jurga Lago. Apie staigų praturtėjimą

0 atsiliepimųSkaityti visą įrašą
Ratas pasisuko: Italija oficialiai sugrąžino į dokumentus „tėvo“ ir „motinos“ sąvokas

Ratas pasisuko: Italija oficialiai sugrąžino į dokumentus „tėvo“ ir „motinos“ sąvokas

0 atsiliepimųSkaityti visą įrašą
Mūsų vaikams labiau reikalingi įspūdžiai, o ne žaislai ir išmanūs įrenginiai

Mūsų vaikams labiau reikalingi įspūdžiai, o ne žaislai ir išmanūs įrenginiai

0 atsiliepimųSkaityti visą įrašą
Arvydas Daunys. Šeima, kaip koncepcija, ideologija ir pasaulėžiūra

Arvydas Daunys. Šeima, kaip koncepcija, ideologija ir pasaulėžiūra

1 atsiliepimasSkaityti visą įrašą
R. Karbauskis registravo „Vaiko teisių“ įstatymo pataisas – kas naujo?

R. Karbauskis registravo „Vaiko teisių“ įstatymo pataisas – kas naujo?

komentarai 2Skaityti visą įrašą
Pasvalyje – nesuvokiamas vaiko atėmimas: kaltina močiutę melu

Pasvalyje – nesuvokiamas vaiko atėmimas: kaltina močiutę melu

komentarai 3Skaityti visą įrašą
Profesorius V. Kasiulevičius: kaime gimusiam kūdikiui šansai mirti – keturis kartus didesni

Profesorius V. Kasiulevičius: kaime gimusiam kūdikiui šansai mirti – keturis kartus didesni

1 atsiliepimasSkaityti visą įrašą
Lietuva su raudonais balionais išėjo į gatves (nuotraukos)

Lietuva su raudonais balionais išėjo į gatves (nuotraukos)

0 atsiliepimųSkaityti visą įrašą
Rasa Dijokaitė: Ko mokoma tėvų terorizavimo kursuose

Rasa Dijokaitė: Ko mokoma tėvų terorizavimo kursuose

komentarai 2Skaityti visą įrašą
Atimami vaikai. Negalima prisidengus kilniu tikslu skatinti sveiku protu nesuvokiamų reiškinių

Atimami vaikai. Negalima prisidengus kilniu tikslu skatinti sveiku protu nesuvokiamų reiškinių

komentarai 5Skaityti visą įrašą
Arvydas Daunys. Ar Lietuva po tokio smūgio į šeimą sugebės atsikelti?

Arvydas Daunys. Ar Lietuva po tokio smūgio į šeimą sugebės atsikelti?

komentarai 8Skaityti visą įrašą
Daiva Archipovaitė: Kaip buvo sugriauta mano šeima

Daiva Archipovaitė: Kaip buvo sugriauta mano šeima

komentarų 11Skaityti visą įrašą

Pasidalinkite su savo draugais

Sveiki, verta dėmesio: *"Automobilių taršos mokesčiui dar ne laikas", - teigia valstietis Robertas Šarknickas* - nuoroda: https://infa.lt/35076/automobiliu-tarsos-mokesciui-dar-ne-laikas-teigia-valstietis-robertas-sarknickas/