• Parama infa.lt veiklai
  • Apie infa.lt
  • Rinkmenos
  • Galerija

infa.lt

Rusija: senos dezinformacijos tradicijos

Rusija: senos dezinformacijos tradicijos

26 vasario
01:02 2018
Putinas kalba mobiliuoju

FOTO: profimedia.cz

Vladimiras Putinas nerašo Twitter’yje ir tvirtina, jog netgi neturi išmaniojo telefono. Iš pirmo žvilgsnio Rusijos prezidento nenoras naudotis naujausių technologijų gėriu, atrodo, prieštarauja plačiai pasklidusiam įsitikinimui, jog būtent jis inicijavo kampaniją griaunant amerikiečių demokratiją socialinių tinklų pagalba, rašo Washington Post leidinys.

Tačiau Putinas turi kai ką kur kas svarbesnio, nei interneto įrenginiai, o būtent – gili darbo KGB ir jo potarybinėje perėmėjoje – FSB patirtis, atskleidžia Washington Post.

Pradedant caro slaptąja policija ir baigiant šia diena, Rusijos agentai mikliai naudodavosi žmonių prietarais ir jų galimybėmis tikėti net pačiais neįtikinamiausias dalykais. Meistriškai suplanuotos kampanijos socialiniuose tinkluose metu, kai buvo naudojamos suklastotos paskyros bei daugybė provokacinių pareiškimų, ir kurios detalės buvo publikuotos Jungtinėse Valstijose pereitą savaitę, Rusijos agentai pasinaudojo naujausiomis technologijomis ir platformomis, tačiau, reikia pastebėti, jog šios kampanijos pagrinduose slypi idėjos ir įdirbis, kuriems jau daugiau, nei 100 metų.

Pačiu anksčiausiu ir pridariusiu daugiausiai triukšmo pavyzdžiu tapo „Siono išminčių protokolai“ – brošiūrėlė, kurios autoriai imitavo slapto judėjų lyderių, ketinusių įgyvendinti pasaulinį viešpatavimą, posėdžio protokolus. Šios 1903 metų leidimo brošiūros kilmė iki šiol tiksliai nenustatyta, tačiau daugelis mokslininkų sutaria dėl to, jog jos parašymu ir išleidimu pasirūpino „caro ochranka“, slaptoji caro policija, kuri ją išplatino, siekdama stabdyti kvietimus modernizuoti Rusiją.

Ši brošiūrėlė atsidūrė už Rusijos ribų, kai rusai ėmė palikti savo šalį, gelbėdamiesi nuo bolševikinės revoliucijos ir pilietinio karo, ir pateko į JAV, kur ją išspausdino laikraštis, priklausantis Henriui Fordui. Nors šis tekstas jau seniai pripažintas kaip išgalvotas, jis iki šiol išlieka vienu iš pagrindų antisemitizmui, – įsitikinęs Washington Post leidinys.

„Aktyvios tarybinės dezinformacijos aparato priemonės“ varijavo nuo sudėtingai paslaptingų iki praktiškai beveik vaikiškai akivaizdžių. Vienu iš pastarųjų pavyzdžiu tapo 1984 metų epizodas, kai daugelio Afrikos ir Azijos šalių nacionaliniai olimpiniai komitetai gavo, neva Ku-kluks-klano laiškus, kur buvo rašoma, jog, jeigu sportininkai vyks į žaidynes Los Andžele, jiems bus blogai.

CŽV išsiaiškino, jog šiuose laiškuose buvo paliktos tokios klaidos, kurių kalbos atstovas niekada nebūtų padaręs – net pavadinimas „Ku-kluks-klanas“ buvo parašytas su klaida. Be to, CŽV taip pat pastebėjo, jog nė viena Afrikos ar Azijos valstybė, palaikiusi sąjungininkių santykius su TSRS, tokių laiškų negavo. Kaip bebūtų, tarybinė spauda noriai aprašė šį incidentą, kad sustiprintų efektą.

Plataus masto iniciatyvos apėmusios keletą šalių fone, KGB nusitaikė į a.a. popiežių Pijų XII. Kremlius, susirūpinęs ryžtingai antikomunistine Vatikano pozicija, pabandė diskredituoti dorovinį bažnyčios autoritetą, pavaizdavę Pijų XII nacizmo šalininku.

Pasak Iono Pacepo (Ion Pacepa), vadovavusio Rumunijos slaptajai policijai, prieš bėgdamas į JAV, aukštas KGB generolas parašė pjesės planą, kuriame popiežius buvo vaizduojamas nekokiame vaidmenyje, ir surinko Vatikano dokumentus, kurie buvo pagrobti rumunų agentų, – rašoma Washington Post straipsnyje.

Praėjus 50 metų po to, kai „Siono išminčių protokolai“ prasismelkė į visuomenės sąmonę, prasidėjo viena iš efektyviausių KGB dezinformacinių kampanijų. Pirmas žingsnis pasirodė pakankamai kuklus: laiške, esą išsiųstame 1983 metais vieno amerikiečių mokslininko į mažai kam žinomą Indijos laikraštį, buvo rašoma, jog AIDS atsirado kaip Pentagono eksperimentų su biologiniu ginklu rezultatas.

Straipsnis patraukė visai nedaug dėmesio – šis Indijos laikraštis daugelio buvo laikomas tarybinės valdžios ruporu – tačiau praėjus dviem metams jis vėl iškilo, kai populiarus „Literaturnaja gazeta“ leidinys panaudojo jį kaip šaltinį savo straipsnyje, kur buvo sakoma, jog AIDS – JAV rankų darbas. Vėliau prie šio proceso buvo prijungtas rusas, dirbęs ir gyvenęs Rytų Vokietijoje (DDR). Kartu su savo kolegomis jis išleido brošiūrą, kur išsamiai buvo pateikta teorija apie tai, jog JAV vykdė eksperimentus su kaliniais-homoseksualais.

Kadangi šio gydytojo reputacija buvo nepriekaištinga, o jo brošiūroje buvo pateikti patvirtinti faktai, daugelis patikėjo šia teorija.

1992 metais Jevgenijus Primakovas (Евгений Примаков), to meto Rusijos užsienio žvalgybos vadovas, pripažino, jog dezinformacijos kampanija kodiniu pavadinimu „Operacija „Infekcija““ buvo inicijuota KGB, teigia Washington Post.

Primakovas pats tapo dezinformacijos auka 1999 metais, kai buvo palaikytas stipriu Putino priešininku rinkimuose – tada Putinas užėmė premjero postą savo prezidentiniams rinkimams. Sekmadieninėje Sergejaus Dorenko, vieno iš pačių agresyviausių ir apsimelavusių vedančiųjų programoje buvo parodyti žiaurūs kadrai su žmogumi, kuriam daroma klubo operacija – pasak gandų, Primakovui taip pat buvo reikalinga tokia operacija. Po to Primakovo reitingai greitai nukrito, ir jis atsisakė dalyvauti rinkimuose, išveda paraleles Washington Post.

Tokių kadrų kilmė iki šiol išlieka neaiški, bet, kas kur kas svarbiau, jie buvo parodyti TV kanale, kuris priklauso valstybei ir kurį kontroliavo žinomas oligarchas Borisas Berezovskis (tada jis dar buvo Putino šalininkas – WP). Nors ryšiai tarp Rusijos televizijos ir žvalgybos agentūromis išlieka karštų diskusijų objektu, valstybiniai kanalai Putino epochoje dažnai perdeda arba transliuoja atvirai melagingą informaciją, kuri, akivaizdu, tarnauja Rusijos interesams, rašo leidinys.

Vienu iš akivaizdžių pavyzdžių gali būti nuskambėjęs 2014 metais pranešimas apie tai, jog Ukrainos ginkluotųjų pajėgų kariai nukryžiavo berniuką Slavianske, kurį jie atkovojo iš prorusiškų sukilėlių. Jokių šio pareiškimo pagrindimo įrodymų nebuvo aptikta.

Kol Vokietijoje augo įtampa ryšium su pabėgėlių antplūdžiu, Rusijos „Pirmas kanalas“ rodė reportažus apie rusų mergaitę, kurią esą išprievartavo pabėgėliai, o kanalo reporteriai tvirtino, jog vokiečių policija bando numarinti šį nusikaltimą.

Be to, RF TV kanalai paklusniai sutiko nušviesti viešus „Putino-herojaus“ pasirodymus, kai jis dalyvauja įvairiuose vyriškuose „pasilinksminimuose“, kurie, kaip išaiškėja vėliau, buvo pilnai inscenizuoti. Prisiminkite, kaip Putinas, esą aptiko senovinį graikišką indą nardydamas jūroje ir pašovė tigrą, kuris, neva ruošėsi užpulti operatorių grupę, demaskuoja V. Putiną Washigton Post.

Galbūt Putinas ir nežino kaip naudotis šiais instrumentais (išmaniaisiais telefonai – vert past), tačiau jis supranta, kaip žmonės priima jų signalus, reziumuoja Washington Post.

 

Paremkite infa.lt per PayPal, Patreon ar jums patogiu PAREMTI būdu. - Nuoširdžiai ačiū parėmusiems.
žiūrėjo 225

Žymos

1 Atsiliepimas

  1. kabalistas    -  2018-02-26, 10:07

    Panašų į Washington Pirst. Nes kažkodėl tai šitiems trizniams įrodinėti savo teiginių pagrįstumo nebūtina.

    Atsakyti į šį komentarą

Rašyti Atsiliepimą


Taip pat skaitykite:

Paremti infa.lt banko pavedimu
Šeimų Sąjūdis

Naujienų Prenumerata

-

Gauti naujienlaiškį el-paštu

Įrašykite savo pašto adresą:

Paslauga nuo Google FeedBurner

Lasvas žodis
Paremti infa.lt per PayPal

Apklausa

Ar dalyvausite "Didžiajame Šeimos Gynimo Marše 2022" gegužės 15 d?


  • Taip, būtinai (62%, 150 balsavo)
  • Dar nežinau, galbūt (24%, 59 balsavo)
  • Ne, nepalaikau (14%, 34 balsavo)

Viso balsavo: 243
Pradėta - 2022-05-01 @ 08:59
Pabaiga - 2022-05-14 @ 08:59

Leidžiama ... Leidžiama ...