infa.lt

Kita naftos rinkos griūties priežastimi taps elektromobiliai

Kita naftos rinkos griūties priežastimi taps elektromobiliai

29 kovo
01:01 2016

bloomberg.com

pakrovėjas elektromobiliui

Vystantis technologijoms kaskart ateina momentas, kai pasenusios alternatyvos vienam ar kitam naujam įrenginiui įsigijimas netenka jokios prasmės. Praeitame dešimtmetyje taip nutiko išmaniesiems telefonams, 1970-aisiais spalvoto vaizdo televizoriai iš rinkos išstūmė savo pirmtakus, o XX amžiaus pradžia pasižymėjo automobilių su vidaus degimo varikliais triumfu. Nuspėti konkrečias datas visada sunku, bet kai tai įvyksta, keičiasi visas pasaulis.

2020 m. pažymėsime elektromobilių dešimtmetį. Praėjusiais metais akumuliatorinių baterijų kaina krito 35 procentais ir toliau artėja link to, kad per artimiausius 6 metus, nedotuojamos elektrinės transporto priemonės taps taip pat prieinamos, kaip ir jų benzininiai konkurentai. Tokią išvada daro Bloomberg New Energy Finance (BNEF) ekspertai, išanalizavę elektrinio transporto rinką. Tai bus tikro masinės elektromobilių prekybos pakilimo pradžia.

Jei išliks dabartinė tendencija, iki 2040 metų didelio atstumo elektromobiliai kainuos 22 tūkstančius dolerių (dabartinėmis kainomis). Tuomet 35 procentai naujų automobilių bus su elektros varikliais.

Grafikas

Elektrinių transporto priemonių pardavimų dinamika

Visa tai, švelniai tariant, visiškai neįeina į naftos rinkos planus. Šiandien elektromobiliai sudaro tik 10 procentų pasaulinės transporto priemonių rinkos. Daugelio šalių keliuose ir gatvėse jie yra retenybė ir po senovei yra gerokai brangesni, nei benzininiai analogai. OPEC paskaičiavo, jog 2040 metais elektrinis transportas bendrame jų skaičiuje užims tik 1 procentą. Praeitais metais kompanijos „ConocoPhilips’“ vadovas Rajanas Lansas (Ryan Lance) pareiškė, kad artimiausius 50 metų elektromobiliai rinkai nedarys jokio rimto poveikio. Jo teigimu, jam gyvam esant nieko panašaus neatsitiks.

Kita vertus, yra žinoma, jog tokios stambios kompanijos kaip „Tesla“, „Chevy“ ir „Nissan“ planuoja pradėti elektromobilių su didele eigos atsarga prekybą, kurių kainos diapazonas svyruos 30 tūkstančių dolerių ribose. Kiti gamintojai ir technologijų kompanijos investuoja milijardus dolerių į naujų modelių kūrimą. 2020 metais kai kurie jų kainuos pigiau ir dirbs geriau, nei jų benzininiai konkurentai. Jie sieks pakartoti elektromobilio Tesla Model S sėkmę, kuris premium klasės segmente užima pirmąją vietą JAV. Kyla klausimas, kokią naftos paklausos dalį išstums iš rinkos šie elektromobiliai. Ir per kiek metų šis paklausos sumažėjimas atsvers svarstykles ir sukels naują naftos krizę.

Pirmiausia būtina įvertinti pardavimų augimo tempus. Praėjusiais metais globalus elektromobilių pardavimų kiekis išaugo 60 procentų. Tai įdomus skaičius, kadangi jis beveik sutampa su kompanijos „Tesla“ prognozėmis apie prekybos dinamiką iki 2020 metų. Pažymėtina, jog būtent toks augimo tempas 1910 metais legendiniam „Ford Model T“ suteikė galimybę visam laikui po istorijos dulkėmis palikti arklį ir vežėčias. Palyginimui – prekybos saulės baterijomis dinamika seka panašia trajektorija ir rodo maždaug 50 % kasmetinį augimą, tuomet, kai šviesos diodų lempos užkariauja rinką 140 procentų per metus tempu.

Ekspertai nesunkiai paskaičiavo – jie rėmėsi tuo, kad kasmetinis pardavimų didėjimas sieks įprastus 60 procentų. Skaičiavimai rodo, jog jau 2023 metais elektromobiliai sumažins naftos poreikius maždaug 2 milijonais barelių per parą. Tai sukeltų tokį pat perteklių, koks buvo per 2014 metų naftos krizę.

Sakykime, kad 60 procentų siekiantis prekybos augimo tempas negali išsilaikyti ilgą laiką, todėl prognozė gavosi per daug agresyvi. BNEF specialistai atliko ir kitą, daug rimtesnę analizę, pasinaudoję metodu, kurio pagrindas buvo automobilių komponentų kainų mažėjimas – tai leido prognozuoti tą momentą, kai elektromobilių kaina taps tokia patraukli, kad sudomintų masinį pirkėją. BNEF matematinio modelio suformuota naftos poreikio mažėjimo kreivė „krizinį“ tašką (2 milijonus barelių per dieną) pasiekė tik keliais metais vėliau – 2028 m.

Grafikas 2

Pasaulinio naftos poreikio mažėjimas, priklausomas nuo elektromobilių pardavimų didėjimo

Beje, tokias pranašystes geriausiu atveju galima pavadinti įdomiomis. Geriausia, ko gali tikėtis stebėtojai, tai prognozuoti daug tiksliau, nei plačiai paplitusi nuomonė apie tai, jog naftos industrija visiškai nesuinteresuota elektrinio transporto plėtra.

„Jei paskaitytumėte OPEC leidžiamas ataskaitas arba kompanijos „Exxon“ informaciją, tai jų prognozės numato elektros transporto bendroje rinkoje didėjimą iki 2 procentų“, – sako Salimas Morsis (Salim Morsy), BNEF tyrimo vyriausiasis analitikas ir autorius. „Ar galutinis skaičius 2040 m. sieks 25, ar 50 procentų, atvirai kalbant, neturi jokios reikšmės, kadangi jis nekeičia galutinio tikslo – masinio perėjimo prie elektromobilių“.

BNEF analizė atkreipia dėmesį į bendras išlaidas, susijusias su elektromobilio naudojimu, įskaitant techninio aptarnavimo išlaidas, o svarbiausia – į akumuliatorines baterijas. Būtent jos sudaro trečdalį bendros elektromobilio savikainos. Tam, kad elektrinis transportas galėtų paplisti masiškai, turi įvykti vienas iš keturių dalykų:

1) vyriausybės sukurtų stimulą kainos mažėjimui;
2) gamintojai galėtų pasitenkinti ypač mažu pelnu;
3) vartotojai sąmoningai galėtų leistis į didesnes išlaidas siekdami įsigyti elektromobilį;
4) akumuliatorių kaina nukristų iki reikalingo minimumo.

Trys iš keturių faktorių vyksta jau šiandien, ankstyvoje elektrinio transporto vystymosi stadijoje, tačiau jie nėra stabilūs. Laimei, akumuliatorių kaina juda reikiama linkme.

Grafikas 3

Ličio jonų akumuliatorinių baterijų kainos ir elektromobilių paklausos dinamika

Šioje lygybėje sutinkame dar vieną dydį: iš kur atsiras visa ši elektros energija? BNEF skaičiavimu, 2040 metais elektromobiliai, spėjama, naudos apie 1900 teravatvalandžių. Tai yra 10 procentų visos elektros energijos, pagamintos planetoje per praeitus metus.

Gera naujiena ta, jog elektros energija darosi vis saugesnė ekologiškai. Nuo 2013 m. elektros, išgaunamos naudojant vėją ir saulės šviesą, galia didėja, lyginant su energija, išgaunama naudojant anglį, gamtines dujas ir naftą. Elektromobiliai padės sumažinti baterijų saugojimo kaštus bei vystyti vėjo ir saulės energijos akumuliavimo būdus. Ekologizacijos procese elektromobiliai ir atsinaujinantys energijos šaltiniai sukurs abipusiai naudingą paklausą.

O kaip gi litis ir kitos neatsinaujinančios medžiagos, naudojamos akumuliatorinėse baterijose? BNEF ekspertai ištyrė šią rinką ir išaiškino, jog problemos nėra. Iki pat 2030 metų bateriniai energijos šaltiniai naudos mažiau nei 1 procentą ličio, nikelio, magnio ir vario atsargų, o taip pat apie 4 procentus pasaulinių kobalto atsargų. Po 2030 m. pramonė, gaminanti energijos maitinimo šaltinius, greičiausiai pereis prie kitų medžiagų, kurios akumuliatorius padarys lengvesnius, mažesnio dydžio ir pigesnius.

Nežiūrint į viską, naftos rinka turi priežasčių optimizmui. Gamintojams reikės dar užbaigti elektromobilių kainos mažinimo procesą, be to, kol kas nėra pakankamo kiekio greito baterijų įkrovimo stočių ilgoms kelionėms. Daugelis naujų vairuotojų Kinijoje ir Indijoje po senovei rinksis benzininį ar dyzelinį variklį. Naftos paklausos augimas besivystančiose šalyse gali nusverti elektromobilių įtaką, ypač jei jos kaina nukris iki 20 dolerių už barelį ir tokiame lygyje pasiliks.

Dar vienas nežinomas dydis, kurį įtraukia į savo skaičiavimus BNEF yra autonominių automobilių ir pervežimo paslaugų, tokių kaip „Uber“ ir „Lyft“, kurie į kelius išves papildomą kiekį automobilių, kurių rida siekia daugiau nei 30 tūkstančių kilometrų per metus, skaičiaus augimas. Kuo didesnė metinė automobilio rida, tuo ekonomiškesniu tampa akumuliatorinis maitinimo šaltinis. Jei šių naujų paslaugų laukia sėkmė, jos gali pastūmėti elektromobilių rinkos vystymąsi ir iki 2040 metų jų dalį rinkoje padidinti iki 50 procentų – tai BNEF prognozės.

Tik dėl vieno nėra abejonių: kada benutiktų naftos rinkos griūtis, tai bus tik pradžia. Po to kasmet į kelius išriedės vis daugiau elektromobilių, o tai provokuos dar didesnį angliavandenilinio kuro paklausos mažėjimą. Vieną gražią dieną kas nors pasiliks vienas su niekam nebereikalinga statine naftos.

parengė: Darius Dimbelis

Gerbiami skaitytojai, jeigu manote, kad informacija pateikta infa.lt tinklapyje buvo jums nors kažkiek naudinga – jūs galite paremti tinklapį SMS žinute.

0 Atsiliepimų

Rašyti Atsiliepimą

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.


Taip pat skaitykite:

Naujienų Prenumerata

-

Gauti naujienlaiškį el-paštu

Įrašykite savo pašto adresą:

Paslauga nuo Google FeedBurner

Apklausa

Ar 2019-ieji atitiko jūsų lūkesčius, ar iš valstiečių to ir tikėjotės?


Rodyti rezultatus

Leidžiama ... Leidžiama ...
Domenai ir hostingas

Pasidalinkite su savo draugais

Sveiki, verta dėmesio: *Kita naftos rinkos griūties priežastimi taps elektromobiliai* - nuoroda: https://infa.lt/5583/kita-naftos-rinkos-griuties-priezastimi-taps-elektromobiliai/