infa.lt

Romo Juškelio fotografijų ciklas “Kauno fortai“. John Berger apie tuščias ar užpildytas erdves

Romo Juškelio fotografijų ciklas “Kauno fortai“. John Berger apie tuščias ar užpildytas erdves

kovo 22
01:022018

„Tai, ką matom, mus įjungia į save, nes tai mes matom, bet ir palieka nuošaly, nes mes nesame visur vienu metu.

Noras būti mačius – okeaną, dykumą, Šiaurės pašvaistę – turi giluminį ontologinį pradą. Taip pat, mes ne visada liekam matantys, ką matėm: esam pasmerkti pergyventi netektį, išnykimą. Ir mūsų kova už tai, kas matyta ir išnykę, kad tai neprapultų atgal į buvimą niekad matytu, apibūdina mus kaip žmones.

Matoma leidžia tikėti to, kas (tuo momentu) nematoma, realumu. Dar daugiau, skatina vystymąsi mūsų vidinės akies, kuri pastoviai sutvarko, kaip vidiniame interjere įrengia viską, kas mūsų matyta, kad tai būtų ant visai apsaugota nuo išnykimo erdvėje.

Ir pats gyvenimas, ir visa, kas matoma, savo egzistavimu yra skolingi šviesai.“

„Tie, kurie klauso mūsų pasakojimų, mato viską, apie ką eina kalba, kaip pro objektyvą. Šitoks objektyvas ir yra gero pasakotojo paslaptis. Ir jo linzės nušlifuojamos, pasakojant, kiekvieną kartą iš naujo. Nušlifuojama, kad tiktų tarp laikino momento ir belaikio laiko… Mūsų trumpame mirtingame gyvenime mes kaip tik ir esame tokie linzių šlifuotojai.“

„Istorija nuo Prancūzų Revoliucijos laikų pakeitė savo veiklos profilį. Kažkada buvusi praeities saugotoja, dabar ji yra tapus ateities pribuvėja. Pagrindinė paveikslo/atvaizdo funkcija, iki neseniai, buvo užfiksuoti, padaryti kaip ir visada egzistuojančiu tai, kas tuoj pat ar vis tiek kažkada turės išnykti.“

„Kas atskiria sapną ar būklę tarp sapno ir atsibudimo nuo normalios dieninės realybės būvio, yra tai, jog joje nėra atstumo tarp žodžio ir jo reikšmės. Tai – pradinė pasaulio įvardijimo erdvė.

Kas yra mirusieji? – Visa tai, kas nėra gyvieji. Mirusieji yra gyvųjų įsivaizduoti. Ir mirusiems, ne taip kaip gyviesiems, perėjimas iš vienos teritorijos į kitą neturi nei ribos, nei barjero.“

„Rembrantui biblijinis siužetas visada yra šiuolaikinis. Tarp jo tapytų Henrikjės atvaizdų yra tokių, kurie palieka mane be žodžių. Ne todėl, kad jo genijus man sutrukdo, bet dėl to, kad patirtys, pastūmėjusios autorių juos sukurti ir tai, ką jos simbolizuoja – geismą, suvokiantį save kaip ne mažiau seną, nei pasaulis aplinkui, švelnumą, suvokiantį save kaip tai, kuo pasaulis ramiai galėtų ir užsibaigti, vis naujus atradimus akiai, kaip lyg žiūrėtų pirmą kartą, į jų meilę, į pažįstamą kūną – visa šitai egzistuoja dar prieš susiformuojant tai išreiškiantiems žodžiams. Ir tie žodžiai nereikalingais ir pasilieka. Nėra kitų paveikslų, šitaip ryžtingai vedančių prie spengiančios tylos.

Ir vis tiek, dažnai Henrikje atvaizduota, įsigilinus į savo darbus. Dailininko žvilgsnyje į ją yra didžiausias intymumas, bet tarpe jų intymumo nėra. Paveikslai kalba jo meilę, ne apie jos meilę jam.“

„Apie fotografiją galima pasakyti, jog ji sustabdė, užfiksavo realiai egzistavusį momentą. Kas ją priartina prie meno formų yra tai, kad ji nuo to momento konkretumo nutolo tiek toli, kiek tik gali. Momentas tampa niekada nebuvusiu, t.y. esančiu visada.

Kadangi toks atvaizdas yra statiškas, jis gali garantuoti apčiuopiamą, stabilią harmoniją. Tiktai tai, nejudėjime visiems laikams, gali būti šitaip galutinai sukomponuota ir todėl šitaip kupina paties savęs, užsipildę savimi.

Judėjimas tarp pasakojimų ir metafizikos yra pastovus ir abipusis.

Kas mus skiria nuo charakterių, apie kuriuos rašome (objektų, kuriuos vaizduojame ar į kuriuos žiūrime) yra ne tai, kad mes žinome daugiau, objektyviai ar subjektyviai pažiūrėjus, bet jų, tų charakterių ar objektų gyvenimas pasakojamo pasakojimo laike, atvaizdo egzistavimo laike. Šitas skirtumas leidžia autoriui žinoti viską vienu metu, pradžią, pabaigą ir visa kita – tame autoriaus jėga. Tik, šita atskirtis autorių palieka lygiai taip pat ir bejėgiu: mes negalime kontroliuoti charakterių ar objekto gyvenimo, kai imame apie juos kalbėti ar juos vaizduoti. Mums belieka juos sekti iš paskos ir iki galo. Per laiką, kūrinyje, ir kiek kūrinys gyvuoja, ir kiek gyvensime mes… Vadinasi, pasakojimo laikas priklauso jiems, ir, pasakojimo egzistavimo pasaulyje laikas irgi yra jų, o ne mūsų laikas.

Gyvenimo prasmė ne ilgyje, bet gylyje ir intensyvume. M.Prustas tai supranta labai gerai.

Antkapių užrašai yra ne gyviesiems, jie žino ir taip. Jie – praeiviams, atsitiktiniams, bet smalsiems.

Moderni laiko transformacija, iš sąlygos į savarankišką jėgą, prasideda su Hegeliu. Marksas tikėjo, jog žmogaus potencialas, artėjanti šlovinga žmonijos ateitis, užims jos vietą ir pakeis amžinybę.

Šiandien Vakarų kapitalistinė kultūra nebevadina savęs kultūra, ir tampa ne kuo daugiau, kaip momentaliu viso ko išsipildymu. Laiko jėga parodoma kaip viso ko suprematas, anihiliatorius, kuriam niekas neturi galimybės pasipriešinti. Planeta ir Visata baigiasi. Chaosas auga su kiekvienu praeinančio laiko vienetu… Galutinė situacija, kurioje entropija bus maksimali, kurioje iš viso nebeliks jokio veiksmo, vadinsis „karšta mirtis“. Termodinamikos dėsniai yra laiko dalis, su jais nepasiginčysi. Gal tik galima suabejoti jų finalumu. Nes, ir pradžia, ir pabaiga yra už laiko ribų.

Adomas ir Ieva pastoviai išvejami iš Rojaus. Ir su tuo pačiu atkaklumu kas naktį grįžta.“

(iš John Berger „and our faces, my heart, brief like photos“)

Romo Juškelio „Kauno tvirtovė“ – ko gero labiausiai autoriaus asmenybę atspindintis ciklas. Autoriaus domėjimasis istorija, paslaptingomis vietomis, nežemiškomis civilizacijomis persipina šiuose kūriniuose.

Fotomeninkas kruopščiai rinko Kauno tvirtovės istorijos faktus, sudarinėjo išlikusių Kauno tvirtovės objektų sąrašus, su prožektoriumi rankoje išvaikščiojo beveik visus jų požemius. Nepaisant istoriko metodikos, Romo Jušklelio ciklas „Kauno tvirtovė“ nė kiek nepanašus į dokumentinį reportažą apie karinį kultūros paveldą. Individualus autoriaus požiūris Kauno tvirtovę paverčia veikiau nežemiškos – kosminės civilizacijos buveine.

Čia pateikiama keletas skenuotų Romo Juškelio autorinių sidabro bromido atspaudų. Tik atvaizdai negali net pradėti perduoti originalų daromo poveikio, nešamo energetinio krūvio, sukurto ir tuo, jog autorius savo laiku nuosekliai, ilgai ir kruopščiai dirbo prie kiekvieno iš jų. Jie – gyvas įrodymas, jog autoriniai atpaudai yra nepakartojami, neįkainuojami… Išlaikantys jo energiją.

Lietuvoje gal dar negreit bus sutvarkyti visi užžėlę parkai ir atmūrytos apgriuvusios sienos, bet fortai – senos karinių įtvirtinimų istorijos dalys – yra kaip tik tuo dekoru, kokio reikėtų, kad įsimylėtum praėjusių laikų romantiką – požemiai, kazematai, aprasoję sienos, nuo skliautų kabantys šikšnosparniai, nežinia nuo ko ataidintys, atsimušantys garsai, tamsa ir vaiduoklių tikimybė..

Kaunas, tuometinis Rusijos imperijos gubernijos centras, buvo pasirinktas gynybiniams įtvirtinimams statyti dėl Nemuno ir Neries santakos, ir tapo moderniausia ir pilniausiai įgyvendinta carinės Rusijos karine tvirtove .

Miestą buvo numatyta apjuosti 7 fortų ir 12 baterijų žiedu – jie dėstėsi beveik taisyklingo ovalo forma maždaug vienodais atstumais. Tarp fortų buvo statomi dar ir betoniniai bunkeriai, saugyklos ir artilerijos baterijos, ginkluotos sunkiosiomis haubicomis.

Enciklopedijoje skaitome, jog 1889 m. pastatyti I–VIII fortai. Prieš pat Pirmąjį pasaulinį karą buvo pradėti statyti dar treji, pastatyti kareivinių miesteliai, Panemunėje įrengtas pirmas Kaune aerodromas, Šančiuose – arklidės, grūdų sandėliai, gaisrinė… Kelis kartus didesnėje nei miestas teritorijoje išsidėstę gynybiniai objektai bei kitos paskirties pastatų kompleksai sąlygojo kelių tinklo susiformavimą. Kauno Naujamiestyje įsikūrus svarbiausioms tvirtovės įstaigoms ir pastačius Įgulos Soborą, faktiškai buvo užbaigtas formuoti naujas Kauno miesto centras. Mieste išlikusios didelės kareivinių, maisto produktų, drabužių, ginklų, sprogmenų sandėlių teritorijos, karinė geležinkelio stotis, telefono – telegrafo pastatai…

Įdomu, kad gyvename pasaulyje, aprėpiančiame vis kitus, senesnius pasaulius – reikia tik mokėti žiūrėti ir žinoti, ko ieškoti. Nors nesusimąstantiems tai šiuolaikinis Kaunas ir atrodo, tik šiuolaikinis.

Kovinė Kauno tvirtovės istorija, jos šlovės valandos, yra mūsų gal net mažiausiai žinomos…

1915 m. rugpjūčio pradžioje pietinių fortų prieigose prasidėjo kautynės su vokiečiais… Sprogus patrankų sviediniams kariai trokšdavo nuo betono ir plytų dulkių sūkurių. Trūko maisto, ginklų. Gynėjų dalinių nuostoliai siekė iki 75 %, kariai stichiškai ėmė trauktis iš pozicijų….

Rugpjūčio15 d. apšaudytas Kauno senamiestis, mieste prasidėjo gaisrai, Vokietijos kariuomenė užėmė 3 stacionariąją bateriją, netrukus – II fortą, šiek tiek vėliau – I ir III fortus. Kiek ilgiau carinė kariuomenė laikėsi VIII ir IX fortuose.

Po karo tvirtovė prarado karinę paskirtį, fortai stovėjo tušti.

Prasidėjo jų panaudojimo taikos metu – Nepriklausomoje Lietuvoje – galimybių ieškojimas: kai kuriuose įrengti butai varguomenei, VI forte – karinis kalėjimas, VII – Centrinis valstybinis archyvas, V – dirbtuvės, I – dujų kamera, IX – Kauno sunkiųjų darbų kalėjimo skyrius.

Ir tada jau buvo tik vienas žingsnis iki to, kad Antrojo pasaulinio karo metais VI, VII ir IX fortai paversti koncentracijos stovyklomis – apie tragiškąjį fortų istorijos puslapį žinome geriau, bet viso jo baisumo vis tiek, įsivaizduoti neįstengiame…

Vieta yra daugiau, nei aplinka, erdvė, nors ji ir apsupa, kažką ar mus…Vieta pratęsia buvimą arba sudaro galimybę veiksmui tęstis, rastis jo pasekmėms. Vieta yra tuščios erdvės priešingybė. Vieta yra tai, kur kažkas vyksta ar įvyko.

Menininkas nenuilstamai stengiasi atrasti, aptikti vietą, kuri sutalpins ar apgaubs jo kūrybos aktą… Idealiai turėtų būti tiek vietų, kiek yra meno kūrinių. Tik bėda, jog kūrinys ne visada tampa vieta (netampa ja automatiškai). Kai kūrinio vieta paversti nepavyksta, jis arba atstovauja, kas jame atvaizduota, arba yra dekoracija, interjero elementu.

Kaip kūrinys tampa vieta? – Nepakanka, kad menininkas ieško vietos realybėje – ne Delfo mieste Vermejeris randa Delfo miestą… Taip pat jis negali jos rasti mene – nepaisant postmodernistų tikėjimo, referencijos ar citavimo veiksmas vietos nesukuria. Kai vieta atrandama, ji randasi kažkur ant ribos, pasienyje tarp natūros ir meno. Tai kaip duobė smėlyje, per kurią ta riba nėra pažymėta ar išnykusi: šioje erdvėje meno kūrinio vieta ir prasideda.

Prasideda bandant, praktikuojantis, kažką darant, kuriant rankomis… Ir ranka toliau ieško akies pritarimo, paskatinimo, kol kūrėjas visu savo kūnu pasirodo įtrauktas į kuriamą erdvę. tada yra galimybė, kad ji taps vieta. Gana gera galimybė…

Nuo renesanso laikų įsivyravus perspektyvos idėja atnešė su savimi logiškai iš jos išplaukiantį žiūrėjimo tašką “kaip iš už kadro”. Tai vyrauja jau keletą šimtmečių… Meno kūrinys kaip padaryta vieta, tokia buvo teorija, bet praktikoje menininkai dažnai pasielgdavo priešingai: pvz, Tintoretto. Jo paveikslai įtraukia, juose galima rasti ir tašką, iš kurio autoriaus žiūrėta – perspektyva apsukta atvirkščiai, todėl žiūrovas irgi pasijunta kūrinio viduje.

Kaip menininkas dirba nežinojimo tamsoje?- Jis turi pasiduoti… Dažnai jis vaikšto ratais vietoj to, kad eitų į tikslą. Jis meldžia pagalbos iš kitur (vėjo, termitų, dykumos smėlio). Jis susikuria pašiūrę, iš kurios eina į žvalgybą, kad įsimintų, atrastų vietovės padėtį – ir visa tai jis daro su pigmentu, teptuko potėpiais, skudurais, peiliu, pirštais. Tai – grynai rankų darbo procesas, bet tai, ką jis nori paliesti, normaliai paliesti nėra įmanoma. Čia ir yra tikroji paslaptis. Vien dėl to yra verta tapti menininku.

Kai kūrinys tampa vieta, tada yra reali galimybė, kad veidas to, ko menininkas ieškojo, ten pasirodys. Tai – laukimas, ieškojimas žvilgsniu: to, ką autorius tikisi sutikti, kam į akis niekada negali pažvelgti tiesiogiai – tai gali atsiskleisti tik per jam sukurtą vietą…

Ką kiekvienas tikras meno kūrinys paliečia, yra nebūtis, tuštuma, kurios, jei nebūtų sukurtas kūrinys, mes nebūtume pastebėję. Ir mums tai būtų didelis praradimas… Menininko paieškos yra nukreiptos į vietą, kuri tą tuštumą galėtų sutalpinti savyje. Jei jis randa tą vietą, jis ją sutvarko, paruošia ir meldžia, kad nebūties, tuštumos veidas pasirodytų.

(iš John Berger “The Shape of the Pocket”)

parinko ir išvertė Gaiva Paprastoji

1 Atsiliepimas

  1. Paulius   -  2018-03-22, 19:42

    Puikios estetinio plano nuotraukos – Romo Juškelio kaip fotomenininko stiprioji pusė!Labai geras tekstas – dideliausiai dėkui autorei. Visumoje tai gražus in memoriam Romui!

Rašyti Atsiliepimą

Svetainę nuo spamo saugo Akismet. Sužinokite kaip naudojami jūsų duomenys.

Naujienų Prenumerata

-

Gauti naujienlaiškį el-paštu

Įrašykite savo pašto adresą:

Paslauga nuo Google FeedBurner

Apklausa

Ar sutinkate, kad mokyklose vaikai neturėtų naudotis telefonais?


Rodyti rezultatus

Leidžiama ... Leidžiama ...

Apklausa

Už kurį kandidatą balsuotumėte Lietuvos prezidento rinkimuose?


Rodyti rezultatus

Leidžiama ... Leidžiama ...
  Arvydas Daunys. Jeigu būčiau visagalis arba, kaip išsaugoti Žemę

Arvydas Daunys. Jeigu būčiau visagalis arba, kaip išsaugoti Žemę

0 atsiliepimųSkaityti visą įrašą
  Kas yra magas? (4)

Kas yra magas? (4)

0 atsiliepimųSkaityti visą įrašą
  Asimetrija Lietuvos pilietybės įgijimo-praradimo baruose

Asimetrija Lietuvos pilietybės įgijimo-praradimo baruose

0 atsiliepimųSkaityti visą įrašą
  Algimantas Rusteika. Jie vėl ateina mūsų išgelbėti

Algimantas Rusteika. Jie vėl ateina mūsų išgelbėti

atsiliepimų 3Skaityti visą įrašą
  P. Gražulis: „galimai neteisėti Dalios Grybauskaitės veiksmai sudaro prielaidas abejoti rinkimų teisėtumu ir legitimumu“

P. Gražulis: „galimai neteisėti Dalios Grybauskaitės veiksmai sudaro prielaidas abejoti rinkimų teisėtumu ir legitimumu“

1 atsiliepimasSkaityti visą įrašą
  Neteisėtas Seimas. Seimo konservatoriai ir kandidatė į prezidentus abejoja Seimo komisijos veiklos teisėtumu

Neteisėtas Seimas. Seimo konservatoriai ir kandidatė į prezidentus abejoja Seimo komisijos veiklos teisėtumu

atsiliepimų 2Skaityti visą įrašą
  Mindaugas Puidokas: „Koks mano planas Lietuvai – „slaptas“ ar vertybinis?“

Mindaugas Puidokas: „Koks mano planas Lietuvai – „slaptas“ ar vertybinis?“

0 atsiliepimųSkaityti visą įrašą
  Gerti meta visi. Kai kurie suspėja tą padaryti dar būdami gyvi. Anekdotai

Gerti meta visi. Kai kurie suspėja tą padaryti dar būdami gyvi. Anekdotai

1 atsiliepimasSkaityti visą įrašą
  Kas yra magas? (3)

Kas yra magas? (3)

1 atsiliepimasSkaityti visą įrašą
  Nuomonių diktatūra ir Snaigių karta kaip nauja žmonių rūšis

Nuomonių diktatūra ir Snaigių karta kaip nauja žmonių rūšis

atsiliepimų 3Skaityti visą įrašą
  Rolandas Paksas. Esu ir liksiu ne ES, o Lietuvos pilietis

Rolandas Paksas. Esu ir liksiu ne ES, o Lietuvos pilietis

0 atsiliepimųSkaityti visą įrašą
  Žurnalisto Andriaus Tapino skundą prieš Seimo Etikos ir procedūrų komisiją nagrinės teismas

Žurnalisto Andriaus Tapino skundą prieš Seimo Etikos ir procedūrų komisiją nagrinės teismas

0 atsiliepimųSkaityti visą įrašą
  A. Veryga pasisako už mirties bausmės panaikinimą pasaulyje net dėl su narkotikais susijusių nusikaltimų

A. Veryga pasisako už mirties bausmės panaikinimą pasaulyje net dėl su narkotikais susijusių nusikaltimų

0 atsiliepimųSkaityti visą įrašą
  M. Puidokas siūlo vienytis, o A. Juozaitis sako, jog nėra apie ką kalbėtis

M. Puidokas siūlo vienytis, o A. Juozaitis sako, jog nėra apie ką kalbėtis

atsiliepimų 6Skaityti visą įrašą
  Gabrielius Landsbergis: „Paklauskite Jevgenijos Markovnos“

Gabrielius Landsbergis: „Paklauskite Jevgenijos Markovnos“

atsiliepimų 2Skaityti visą įrašą
  Ar verta balsuoti Europos Parlamento rinkimuose ir remti prof. V. Radžvilo Visuomeninį rinkimų komitetą?

Ar verta balsuoti Europos Parlamento rinkimuose ir remti prof. V. Radžvilo Visuomeninį rinkimų komitetą?

0 atsiliepimųSkaityti visą įrašą
  Arvydas Juozaitis ir Vytautas Radžvilas susitarė EP ir prezidento rinkimų klausimu

Arvydas Juozaitis ir Vytautas Radžvilas susitarė EP ir prezidento rinkimų klausimu

atsiliepimų 5Skaityti visą įrašą
  Man ne gėda būti iš kaimo

Man ne gėda būti iš kaimo

atsiliepimų 3Skaityti visą įrašą
  Patys plaukit savo indus

Patys plaukit savo indus

atsiliepimų 4Skaityti visą įrašą
  G. Landsbergis atsisako atsakyti į Seimo komisijos klausimus įvardindamas jos veiklą, kaip galimai neteisėtą

G. Landsbergis atsisako atsakyti į Seimo komisijos klausimus įvardindamas jos veiklą, kaip galimai neteisėtą

atsiliepimų 2Skaityti visą įrašą
  Algimantas Rusteika. Ar išnaudosime galimybę, kuri nepasikartos?

Algimantas Rusteika. Ar išnaudosime galimybę, kuri nepasikartos?

atsiliepimų 2Skaityti visą įrašą
  Referendumas dėl dvigubos pilietybės, pasak V. Pranckiečio – šimtmečio idėja Lietuvai

Referendumas dėl dvigubos pilietybės, pasak V. Pranckiečio – šimtmečio idėja Lietuvai

1 atsiliepimasSkaityti visą įrašą
  Kas yra magas? (2)

Kas yra magas? (2)

0 atsiliepimųSkaityti visą įrašą
  Arvydas Juozaitis. Apie Kremliaus darbotvarkę ir nacionalinę vienybę

Arvydas Juozaitis. Apie Kremliaus darbotvarkę ir nacionalinę vienybę

1 atsiliepimasSkaityti visą įrašą
  Jurga Lago. Kodėl aš nesu feministė

Jurga Lago. Kodėl aš nesu feministė

atsiliepimų 2Skaityti visą įrašą
  Rolandas Paksas. Konservatorių hierarchai siekia savivaldą vėl suvaryti į partinį „dvarą“

Rolandas Paksas. Konservatorių hierarchai siekia savivaldą vėl suvaryti į partinį „dvarą“

0 atsiliepimųSkaityti visą įrašą
  D.Šakalienė tvirtina, esą R. Karbauskis sąmoningai nori sukliudyti tinkamai dalyvauti procese išmanantiems praktikams

D.Šakalienė tvirtina, esą R. Karbauskis sąmoningai nori sukliudyti tinkamai dalyvauti procese išmanantiems praktikams

atsiliepimų 9Skaityti visą įrašą

Atsiliepimai

KAŽKAS NEĮTIKĖTINO, NES JUK NE VISOS RELIGIJOS TURI božnyčias :)...

Pvz. lazdomis per kulnus labai padėtų pasiekti nušvitimą....

Manau, kad visada verta rinktis patikimus siuntų gabenimo profesionalus siuskpigiau.lt/pristatymo-regionai/europa/siuntu-pristatymas-i-danija, ne visada geresnę kainą siūlantys...

Na kaip straipsnio pirminį šaltinį reiktų nurodyti Giedriaus Drukteinio svetainę Elegancija eu: ...

O jei pusė šeimos airijose ir vis tiek už Šimonytę - gal taip jiems ir...

Absoliuti tiesa. kaip į akį Ir dėl Šimonytės,...

Andriui, jūs būtumėt teisus tuo atveju, jei internete nebūtų skelbiama daugybės žmonių(tūkstančių) liudijimų, kurie...

Kokia tauta, tokia ir valdžia. Jei neuronų jungtys aptarnauja tik sąlyginius refleksus, tai bus gerai...

Gal jau tik nenusišnekėkit apie skiepus. Ar jūs aiškinate programuotojui kaip jam dirbti? Ar jūs...

El džy by ty kovojo už laisvą(nepadorų, netinkamą) elgesį publikoje, o dabar riaušininkai tapo matyt...

Na jis kilovatvalandžių iš Baltarudijos ir Ignalinos atominės biznio prisikišo pilnas kišenes ir čemodanus ir...

Tuo klausimu visiškai sutinku su Pietru,nes tuoj po rezultatų paskelbimo Šimašius viešai padėkojo prezidentei.Tai ne...

Šlykštūs neteisėti konservatoriai. Prieš prokurorus ir teisėjus jiems aiškintis reikia...

  Arvydas Daunys. Šeima, kaip koncepcija, ideologija ir pasaulėžiūra

Arvydas Daunys. Šeima, kaip koncepcija, ideologija ir pasaulėžiūra

1 atsiliepimasSkaityti visą įrašą
  R. Karbauskis registravo „Vaiko teisių“ įstatymo pataisas – kas naujo?

R. Karbauskis registravo „Vaiko teisių“ įstatymo pataisas – kas naujo?

atsiliepimų 2Skaityti visą įrašą
  Pasvalyje – nesuvokiamas vaiko atėmimas: kaltina močiutę melu

Pasvalyje – nesuvokiamas vaiko atėmimas: kaltina močiutę melu

atsiliepimų 2Skaityti visą įrašą
  Profesorius V. Kasiulevičius: kaime gimusiam kūdikiui šansai mirti – keturis kartus didesni

Profesorius V. Kasiulevičius: kaime gimusiam kūdikiui šansai mirti – keturis kartus didesni

1 atsiliepimasSkaityti visą įrašą
  Lietuva su raudonais balionais išėjo į gatves (nuotraukos)

Lietuva su raudonais balionais išėjo į gatves (nuotraukos)

0 atsiliepimųSkaityti visą įrašą
  Rasa Dijokaitė: Ko mokoma tėvų terorizavimo kursuose

Rasa Dijokaitė: Ko mokoma tėvų terorizavimo kursuose

atsiliepimų 2Skaityti visą įrašą
  Atimami vaikai. Negalima prisidengus kilniu tikslu skatinti sveiku protu nesuvokiamų reiškinių

Atimami vaikai. Negalima prisidengus kilniu tikslu skatinti sveiku protu nesuvokiamų reiškinių

atsiliepimų 6Skaityti visą įrašą
  Arvydas Daunys. Ar Lietuva po tokio smūgio į šeimą sugebės atsikelti?

Arvydas Daunys. Ar Lietuva po tokio smūgio į šeimą sugebės atsikelti?

atsiliepimų 8Skaityti visą įrašą
  Daiva Archipovaitė: Kaip buvo sugriauta mano šeima

Daiva Archipovaitė: Kaip buvo sugriauta mano šeima

atsiliepimų 11Skaityti visą įrašą
  Dangstydamasi kova su smurtu šeimoje, valdžia atima vaikus iš normalių šeimų [video]

Dangstydamasi kova su smurtu šeimoje, valdžia atima vaikus iš normalių šeimų [video]

atsiliepimų 28Skaityti visą įrašą
  Per liepą ir rugpjūtį iš šeimų buvo paimta 1100 vaikų, – vaiko teisių tarnyba atsakė į klausimus

Per liepą ir rugpjūtį iš šeimų buvo paimta 1100 vaikų, – vaiko teisių tarnyba atsakė į klausimus

atsiliepimų 20Skaityti visą įrašą
  Svarbi informacija prieš mokslo metusi: kas priklauso tėvams ir vaikams

Svarbi informacija prieš mokslo metusi: kas priklauso tėvams ir vaikams

0 atsiliepimųSkaityti visą įrašą
  Daugelis vyrų po orgazmo lieja karčias ašaras

Daugelis vyrų po orgazmo lieja karčias ašaras

atsiliepimų 4Skaityti visą įrašą
  Mamadieniai ir tėvadieniai – kam kiek priklauso?

Mamadieniai ir tėvadieniai – kam kiek priklauso?

1 atsiliepimasSkaityti visą įrašą
  Užfiksuota daugiau galimo smurto, nuo kurio galimai nukentėjo vaikai – galimai auga smurtas prieš vaikus, galimai…

Užfiksuota daugiau galimo smurto, nuo kurio galimai nukentėjo vaikai – galimai auga smurtas prieš vaikus, galimai…

atsiliepimų 3Skaityti visą įrašą
  Lietuvoje vienodinama praktika apsaugant ir ginant vaikų teises bei interesus

Lietuvoje vienodinama praktika apsaugant ir ginant vaikų teises bei interesus

atsiliepimų 5Skaityti visą įrašą

Pasidalinkite su savo draugais

Sveiki, tikiuosi, jog patiks: *Romo Juškelio fotografijų ciklas “Kauno fortai“. John Berger apie tuščias ar užpildytas erdves* - nuoroda: https://infa.lt/21336/romo-juskelio-fotografiju-ciklas-kauno-fortai-john-berger-apie-tuscias-ar-uzpildytas-erdves/