infa.lt

Vaikus reikia mokyti taip, kaip tą darė meistras Yoda

11 kovo
10:44 2015

(„Wired Magazine“, JAV)
Vicki Phillips

paveikslėlisKlasikiniame Džordžo Lukaso (George Lukas) „Imperija suduoda atsakomąjį smūgį“ filme, Yoda kantriai moko, kuria užduotis ir perduoda savo išmintį Lukui Skajokeriui, užmirštos planetos Dagobos pelkėse, kartais netgi užsiropštęs ant būsimo džedajaus peties. Ši scena tapo platoniško idealo įsikūnijimu personifikuoto mokslo atžvilgiu.

Tai toks požiūris į mokymą, kuris yra grindžiamas giliu individualių tikslų bei stiprių ir silpnų konkretaus studento savybių suvokimu. Mokymosi planas sudaromas įskaitant unikalius studento poreikius. Kompetentingais orientyrais (Lukas pirmiausia turi išmokti pakelti į orą akmenis, o ne bandyti pakelti į orą savo naikintuvą X-Wing), taip pat, lanksčios mokymo terpės rėmuose, kuriuose studento reikmės diktuoja viską – nuo to, kaip išnaudojama erdvė, iki to, kaip paskirstomas laikas.

Personifikuotas mokslas nėra naujas reiškinys mūsų pedagogikoje. Tikrovėje, tai toks požiūris, kurį žymieji pedagogai naudojo, kad išvengtų monotonijos ir priverstų savo mokinius pasiekti geriausių rezultatų, užpildydami savo auditoriją energija ir neribotomis galimybėmis.

Praėjus keliems tūkstančiams metų nuo tada, kai Sokratas su savo mokiniu Platonu vedė savo žymiuosius dialogus, kurie pastarąjį įkvėpė parašyti jo „Respublikos“, – Čarlz Bebidž (Charles Babbage) įtikino Ala Lavleis (Ada Lovelace) išnaudoti jos matematinį talentą sukurti tai, kas šiandiena laikoma pirmaprade kompiuterinės programos istorija.

Šiandieninis tempas, orientuojantis į kurį impulsyviai auga personifikuotas mokymas, didėja, derinant naujausias technologijas, daugybę mokslinių tyrimų ir pripažįstant šį mokslą kaip efektyvų. Kartu šie reiškiniai pastūmėjo personifikuoto mokslo virsmą, iš nereguliuojamos praktikos į galingą filosofiją.

Šiandieną mūsų užduotis susideda iš to, kaip suprasti bei išnaudoti tai, ką mes jau žinome. Mes žinome, jog individualus požiūris į mokinį gali pilnai pakeisti mokymosi procesus ir rezultatus konkretiems studentams, ir turime nuspręsti , kaip panaudoti turtingą personifikacijos mokslą milijonams studentų.

Yra daugybė įrodymų, kad šis metodas labai efektyvus. Pavyzdžiu mes galime pristatyti Bruklino vidurinę mokyklą MS 88, Niujorke, kur prieš 3 metus organizacija „New Classrooms” (Nauja Klasė) pradėjo diegti naują matematinę programą, pavadinimu  „Teach to One” (Mokyti vieną). Šios programos rėmuose mokytojas naudoja specialias programas, kurios, pažymių pagrindu ir informacija apie resursus, sudaro individualių pamokų planą kiekvienam mokiniui.

Kiekvieną rytą, besimokantieji MS 88, savo monitoriuose mato savo individualius mokymosi planus dienai.

Mokytojai įrengė savo kabinetus taip, kad kiekvienas moksleivis galėtų mokytis bet kurioje iš aštuonių pasirenkamos aplinkos padėčių, gali pasirinkti bendraklasių, mokytojo pagalbą ar mokytis individualiai.

Programa „Teach to One” (Mokyti vieną) jau veikia 17 mokyklų, 9 mokyklinėse apylinkėse, ir pagal ją mokosi 6,5 tūkst. vaikų. Ji palaipsniui iš bandomosios fazės pereina į versiją 1.0, o pirmi jos rezultatai pasirodė gana intriguojantys. Pernai metais, matematikos programą, skirtą pusantrų metų kursui, buvo baigta per metus, o jų rezultatai pasirodė 47% aukštesni nei šalies vidurkis. Įdomiausia tai, jog moksleiviai, kurių vidurkis prieš pradedant programą buvo mažiausias, parodė pačius reikšmingiausius pasiekimus.

Kaip mokė Yoda

„Gates Foundation” komandos nariai mano, jog personifikuotas metodas – tai raktas mūsų tikslui pasiekti, kuris leistų bet kuriam vyresnių klasių moksleiviui pasiruošti stojimui į koledžą. Prie šio klausimo padirbėjome su daugeliu partnerių šalyje, – mes sudarėme keturių būtinų aspektų personifikuotam mokymui sąrašą.

Pirmas – tai unikalus ir aktualus silpnų ir stiprių vietų (moksleivio) mokymosi profilis, taip pat kiekvieno moksleivio motyvai ir tikslai. Kalifornijos mokyklose įeinančioms į Aukščiausio lygio (Summit Public Schools) pavyzdžiui, į specialias programas yra įvedama kiekvieno moksleivio žinios ir gabumai, taipogi jo interesai mokykloje ir už jos ribų, jo ateities tikslai. Mokiniai ir mokytojai naudoja šią informaciją individualaus mokymo plano sudarymui ir savaitinėms užduotims. Moksleiviai, jų tėvai bei mokytojai gali pasižiūrėt „Online“ bet kuriuo realiu laiku.

Antras. Studentai, besimokantys pagal personifikuotą programą, savo mokymo programą vykdo pagal savo unikalius profilius. Acton Akademy privačioje pradinėje mokykloje Teksase, vaikai, kartu su savais mokytojais sukuria nuosavą mokymosi „kelionę“ jų individualių poreikių pagrindu. Moksleiviai renkasi tas technologijas, kurias jie naudos mokymosi laikotarpiu. Jei nori, mokymo eigoje gali naudotis naujais instrumentais, kuriuos randa patys. Pedagogai pataria moksleiviams kurti plačius mokymosi tinklus, tai gali būti internete, pokalbiuose su draugais ar su savos srities ekspertais

Trečias Personifikuoto mokymo aspektas – judėjimas pirmyn su jau pasiektais rezultatais. „Teach to One“ programos rėmuose moksleiviai įsisavina žinias pagal savo individualias programas, bendraudami su pedagogu gyvai ar tinklu, specialių užduočių vykdymą, – užduočių leidžiančių tų ar kitų žinių panaudojimą realiame gyvenime, ar įvairių projektų parengimą. Kiekvieną dieną studentai gauna įvertinimą, pagal kurį sprendžiama, ar jis gali judėti toliau.

Ketvirtas. Personifikuoto metodo mokymo sistemos lankstumas. Lanksčioje mokymosi terpėje, vystomai ir palaikomai mokytojų, pedagogai turi galimybę priartinti žinias prie individualių poreikių, įgūdžių ir konkretaus moksleivio interesų, nustatatant, kokie instrumentai ir metodai leistų pasiekti geriausių rezultatų. Pavyzdžiui: klasės sienas Nolano vidurinėje mokykloje Mičigane nugriovė, o vietoje suolų pastatė modulinius baldus. Moksleiviai patys renkasi, kokiais daiktais naudosis mokymosi metu, išskirstyto gana dideliais tarpais. Darbą grupėse, kuriose priskaičiuojama iki 50 moksleivių, seka 2 pedagogai, o dar 2 pedagogai naudoja gaunamą užsiėmimuose informaciją, kad padėti tiems moksleiviams, kuriems reikalinga papildoma konsultacija.

Ateities mokyklos

Mokyklos ir pedagogai, kurie perėjo į personifikuoto mokymo metodą, yra tikri pionieriai, padedantys išsiaiškinti, kurie metodai veiksmingi, kurie neveiksmingi, ir, kokiais būdais galima būtų patobulinti šią sistemą. Jie parodo mums, kokiomis gali tapti ateities mokyklos. Eksperimento su 23 mokyklomis ribose, kur buvo įdiegtas nors vienas iš aukščiau išvardintų aspektų, mes jau pastebime įkvepiančius tarpinius rezultatus.

Suprantama, šiame tyrime yra eilė apribojimų: pasirinkimų apimtys kol kas išlieka nedidelės, mes rinkome informaciją tik 2 metų laikotarpyje ir tiktai išskirtinėse mokyklose, demonstruojančiose aukštus rezultatus, be to, pakankamai sunku izoliuotai studijuoti personifikuotą metodą, kaip kokybiškai sprendžiamąjį faktorių nustatant moksleivių mokymosi rezultatų kokybę. Nežiūrint į šiuos apribojimus, galutinis rezultatas akivaizdus. Sprendžiant pagal informaciją apie moksleivių pasiekimus, jie pasiekė tokių rezultatų matematikoje ir skaityme, kurie gerokai lenkia šalies vidurkį, jeigu lyginti juos su rezultatais tų mokyklų, kur personifikuotas požiūris į mokymąsi nebuvo taikomas.

Tyrimas bus tęsiama ir kitais metais, ir tokių tyrimų skaičius augs. Specialistai kaups tyrimų bazę, visgi, susitelks ties tuo, kad mokytojų ir mokinių dispozicijoje būtų instrumentai ir resursai, būtini užtikrinti personifikuoto požiūrio metodikai renkantis. Dabar mums būtina padidinti darbo tempus, kad kuo daugiau moksleivių gautų prieigą prie tų mokymo modelių, kurie rodo iš tikrųjų aukštus rezultatus.

parengė: Danguolė Busko

PAREMKITE mus savo 1,2 proc. GPM, kas jums nieko papildomai nekainuos. Ačiū labai.

        → Naujienlaiškis

Visa naujienų juosta >>

0 Atsiliepimų

Rašyti Atsiliepimą


Taip pat skaitykite:

Naujienlaiškio Prenumerata


Paremti infa.lt 1,2 proc GPM

Apklausa

Ar pritariate, kad opozicijos kandidatai mestų burtus, katras vienas iš jų liks prezidento rinkimuose?


Rodyti rezultatus

Leidžiama ... Leidžiama ...

O kas suteikė teisę “seimui” spręsti už mane?...

Ar tai verta dėmesio naujiena? kad kairieji marksistai jau seniai pramušė dugną žinome, gal tik...

Tomai, negalima taip negražiai atsiliepti apie mūsų dabartinėje valdžioje esančius buvusius komunistus vei įslaptintus KGB...

Okupacijos laikų kolaborantas su daugiau kaip 30 m. narystės TSKP stažu man ne autoritetas. Kandidatas...

2030 m. paties seimo gali nebūti. Bus eurosojūzo vietinė taryba....

Blazyte, laiskas keisti straipsniu fotografijas, ta su raudona ir su violetine jau smarkiai nusidevejo, reiktu...

o kiek žmonių psichologine prievarta buvo verčiami skiepytis " išmes iš darbo", "negalėsi maisto nusipirkti...